I tillegg til norskfaget finner du flere oppgaver som kan knyttes til kompetansemål i blant annet samfunnsfag og kunst og håndverk. Mange av oppgavene passer også godt inn i lengre eller kortere prosjekt i de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, og demokrati og medborgerskap.
Den didaktiske ramma for oppleggene er prosessorientert lesing – en god og fleksibel metode for å vekke lyst og engasjement for litteratur. Vi har delt opp alle oppgavene i fasene før-, under- og etter-lesing. Målet er å åpne tekstene for elevene, og at de får bidra aktivt med utgangspunkt i egne opplevinger og erfaringer.
I tillegg til individuell lesing, kan lesinga også skje gjennom høytlesing – enten ved at elevene les for hverandre, eller at læreren leser for hele klassen. Forskere ved Lesesenteret i Stavanger anbefaler å bruke tid på høytlesing på ungdomstrinnet. En felles leseopplevelse gjennom høytlesing kan engasjere og gi grobunn for refleksjon og diskusjon, og dermed bidra til at elevene får lyst og motivasjon til å lese selv.
I noen av oppgavene har vi valgt å foreslå hvordan arbeidet kan organiseres, imens vi i andre tilfeller har valgt å la det stå mer åpent.
Vi er alltid på utkikk etter tekster, bilder og videosnutter laget av ungdom som vi kan publisere på denboka.no. Dersom dine elever lager interessante og spennende prosjekt basert på tekstene i tXt «Avtrykk», vil vi gjerne høre fra deg. Send oss en e-post til eira@foreningenles.no
Har du elever som sliter med å lese mye tekst? På denboka.no kan elevene finne lydfiler, utdraga digitalt og mye mer.
Lykke til – og ikke nøl med å ta kontakt med oss dersom de lurer på noe!
Vennlig hilsen
Eira Kluge