Voksne lesere gir lesende barn
Pressemelding fra Stiftelsen LESE etter presentasjonen av statsbudsjettet 2026.

Da regjeringen i juni 2025 sa at norske barn skal bli verdens beste lesere, var Stiftelsen LESEs forventninger til dagens statsbudsjett store. Regjeringen vil gjennomføre et nasjonalt leseløft, finansiert med én milliard kroner over fire år. Men dersom regjeringen skal holde valgløftene sine krever det en større konkret satsing enn det statsbudsjettet for 2026 viser.
– Vi er lettet over at den økningen de tidligere organisasjonene Foreningen !les og Leser søker bok mottok i fjorårets statsbudsjett, er videreført til den nye stiftelsen. Fjorårets økning var et tydelig signal om at arbeidet disse foreningene sto for, var verdifulle for samfunnet vårt. Økningen viste også en vilje til å satse på nyetablerte Stiftelsen LESE, sier daglig leder Vibeke Røgler.
Lesende rollemodeller
Men for å nå regjeringens målsetting om at norske barn skal bli verdens beste lesere, må vi ha et videre perspektiv enn klasserommets fire vegger. Barna må ha tilgang på god litteratur, engasjerende litteraturformidling og lesende rollemodeller. Dessuten må vi forstå at tiltak i skolen bare er en del av løsningen. Stiftelsen LESE ser at vi trenger tiltak i hele livsløpet dersom vi ønsker oss en befolkning med gode leseevner. Lesing helt fra småbarnsfasen og inn i voksenlivet, øker samfunnets motstand mot kriser, desinformasjon, utenforskap og økte forskjeller.
Noe av det som ser ut til å ha blitt glemt i årets statsbudsjett, er at for å skape barn med økt leseglede og leseevne, må også de voksne ha god lesekompetanse og tilgang til en bredde av litteratur og litteraturopplevelser.
– Lesingens viktige rolle går på tvers av departementene, sier Røgler, og nevner noen eksempler. Gode leseevner er nødvendig for å forstå personlig rettssikkerhet og for å forebygge kriminalitet, et område som tilhører justis- og beredskapsdepartementet. For forsvarsdepartementet bør lesing være del av vår nasjonale beredskap. For kultur- og likestillingsdepartementet bør lesing satses på i et bredere perspektiv.
– Lesekrisen og norske barns leseevner hadde hatt godt av at regjeringen så på lesing i en helhetlig kontekst, avslutter daglig leder Vibeke Røgler.
Kultur- og likestillingsdepartementets budsjett 2026
Kunnskapsdepartementets budsjett 2026
Kontakt:
Vibeke Røgler (Daglig leder)
vibeke@stiftelsenlese.no
Silje Regine Bråthen (Kommunikasjonsrådgiver)
silje@stiftelsenlese.no