Hopp til innhold

Høringsinnspill til Statsbudsjettet 2026: Lesing som samfunnsbyggende tiltak fra første leveår

Lesing som samfunnsbyggende tiltak fra første leveår.

Stiftelsen LESE er kultursektorens nasjonale lesesenter, med til sammen 50 års erfaring i å utvikle og gjennomføre lesefremmende tiltak i samarbeid med skoler, bibliotek, barnehager, helsestasjoner, boksektoren og frivillige organisasjoner. Vi jobber for at alle, uavhengig av leseferdigheter, skal ha tilgang til gode, tilgjengelige bøker og oppleve mestring og leseglede.

Stiftelsen LESE etterlyser en bredere og tydeligere satsning i statsbudsjettet som helhet. I årets trontale framheves regjeringens ønske om å gjøre norske barn til verdens beste lesere, og statsbudsjettet gir milloner til lesestasning i skolen. Dette er verdt å juble for. Men lesing kan ikke bare foregå i klasserom, vi trenger tiltak fra småbarnsfasen og inn i voksenlivet om vi ønsker oss en befolkning med gode leseevner. En lesende befolkning er en forutsetning for demokratiet vårt, og vi er i en situasjon der bare hver tredje forelder leser for barna sine, og hvert femte barn avslutter skolen uten tilfredsstillende leseferdigheter og femten prosent av den voksne befolkningen sliter med å forstå enkle instruksjoner.

  • Lesesatsingen må koordineres nasjonalt, men forankres lokalt – derfor bør Kommunal- og distriktsdepartementet få ansvar for enkelte tiltak.
  • Vi ber komiteen støtte en merknad under kap. 500, post 70, og i budsjettet som helhet, for å sikre en bred og inkluderende lesesatsing.
    Forslag: 20 mill. kr årlig til nasjonal utrulling av Bokstart – et lavterskeltiltak for tidlig innsats og sosial utjevning.
    Formål: Tiltaket er inkluderende og bygger på samarbeid mellom hjem, helsestasjon, bibliotek og barnehage.

Kommunal- og distriktsdepartementet har en samordningsrolle i saker som har betyding for distrikts- og regionalpolitiske mål, og skal bidra til at regjeringen sin politikk samlet sett støtter opp under målet. En satsning på lesing må koordineres på statlig nivå, men må samtidig spille på lag med det desentraliserte styringsystemet vi har her i landet. Vi mener derfor det er naturlig at Kommunal- og distriktsdepartementet tar ansvar for enkelte av de nasjonale satsningene på dette området. Vårt hovedanliggende er å be komiteen legge inn en merknad om en slik lesesatsning under kapittel 500, post 70 i budsjettet. I tillegg foreslår vi en merknad til kommunal- og distriktsbudsjettet som helhet.

Forslag til merknad:

Flertallet viser til Regjeringens nye leseløft som skal igangsettes i 2026 og mener at kommunene må inkluderes i lesesatsningen. Et lesende folk er en forutsetning for det norske demokratiet, bidrar til den norske totalberedskapen og burde følgelig være på alle departementers agenda.

 
Kap. 500 Kommunal- og distriktsdepartementet: Post 70 Diverse føremål

Stiftelsen LESE har siden 2018 jobbet for å innføre det internasjonalt anerkjente prosjektet Bokstart i Norge, og vi gir oss ikke. Bokstart finnes allerede i mange europeiske land og bygger på samarbeid mellom folkebibliotek, helsestasjoner og barnehager – tre institusjoner som alle er kommunale. Kjernen i prosjektet er utdeling av gratis bøker og informasjonsmateriell om høytlesning og språkutvikling til småbarnsforeldre. Sverige og Finland har 10 års erfaring med tiltaket og ser på Bokstart som en stor satsing mot lesekrisen.

Studier viser at de første årene i et barns liv er avgjørende for deres språkutvikling, som påvirker lese- og skriveferdigheter, læringsevner og sosiale kompetanse. Hjernen utvikler seg raskt i de første tre årene, og det er store forskjeller i ordforråd mellom barn fra ulike sosioøkonomiske bakgrunner. Dette understreker behovet for tiltak som utjevner disse forskjellene.

Sosial ulikhet påvirker helse, livskvalitet og forventet levealder. Lesing og skriving kan forsinke Alzheimers. Å lese med barn er viktig for deres språkutvikling og gir dem bedre forutsetninger for læring og samfunnsdeltakelse. Bokstart-programmet støtter alle småbarnsfamilier gjennom samarbeid med helsestasjoner og biblioteker. Bokstart støtter opp om flere av oppgavene helsesykepleierne allerede gjør, og bibliotekene ivaretar småbarnsfamiliene med arrangementer og litteratur til hele familien. Lesing i barnehagen fungerer sosialt utjevnende.

Prosjektet har som mål å styrke foreldrenes rolle i barnas språk- og identitetsutvikling, fremme leselyst og sikre befolkningens lese- og skriveferdigheter. Det har potensiale til å nå hele den norske befolkningen, skape sosial utjevning og fungere som et integreringstiltak.

Selv om prosjektet er enkelt å gjennomføre, krever det koordinering på statlig nivå og bevilgninger på rundt 20 millioner kroner. Et pilotprosjekt er gjennomført og videreført i Oslo, nitti kommuner har startet sine egne varianter, og Sametinget har sin egen samiske versjon. Dette tiltaket burde hele landet få ta del i.

Forslag:
Komiteen ber om at følgende forslag fremmes: Bevilg 20 mill. kr årlig til nasjonal utrulling av Bokstart, og at kommunal- og distriktsdepartementet får ansvaret for ordningen.