Hopp til innhold

Høringsinnspill til statsbudsjettet 2026: Leseløft for hele Norge – forslag til tiltak for sosial utjevning, utdanning og arbeidsliv

Stiftelsen LESE er kultursektorens nasjonale lesesenter, med 50 års erfaring i lesefremmende arbeid i samarbeid med skoler, bibliotek, barnehager, helsestasjoner og frivillige. Vi jobber for at alle, uavhengig av leseferdigheter, skal ha tilgang til gode bøker og oppleve mestring og leseglede.

I lys av regjeringens leselyststrategi og det varslede leseløftet er det avgjørende å involvere aktører med gjennomføringsevne og praksisnær erfaring. Stiftelsen LESE ønsker å bidra aktivt, både med konkrete tiltak og som faglig ressurs i arbeidet med lesekommisjonen.

Vi ber om en styrket og mer helhetlig lesesatsing i statsbudsjettet 2026. Våre foreslag fremmer leselyst, motvirker utenforskap og styrker demokratisk deltakelse – fra barnehage til arbeidsliv. Vi understreker også behovet for bedre koordinering mellom fagmiljøer.

Foreslåtte bevilgninger og tiltak

  • Kap. 231, post 21 / kap.846, post 63 – Tverrsektoriell tilskuddsordning
    Forslag: 20 mill. kr årlig til nasjonal utrulling av Bokstart, et lavterskeltiltak for tidlig innsats, språkutvikling og sosial utjevning.
  • Kap. 257, post 21 – Kompetanseprogrammet
    Forslag: 3 mill. kr årlig til et nasjonalt leseløft i arbeidslivet i samarbeid med LO, Spekter, Forfatterforbundet og Stiftelsen LESE.
  • Kap. 226, post 21 og 62 – Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen
    Vi støtter regjeringens forslag om støtte til skolebibliotek, læremidler og tiltak for elever med lesevansker.
    Forslag: 1 mill. kr til nasjonal utrulling av Lesekvart +, som en del av regjeringens én milliard-satsing på lesing i skolen.
  • 231, post 21 Andre tiltak
    Stiftelsen LESE støtter regjeringens forslag om 10 mill. kr til bokinnkjøp i barnehager. Bokstart barnehage er en god mulighet for samarbeid om lesetiltak.

Koordinert samarbeid og rolleavklaring
Vi ber komiteen sikre at lesesatsingen bygger på koordinert innsats, gjensidig respekt og komplementære roller.

  • Nasjonalt lesesenter prioriterer forskning på leselyst og lesefremmende tiltak fremfor å utvikle egne leselysttiltak parallelt med eksisterende prosjekter.
  • Kap. 231, post 21 bør også finansiere forskning, statistikk og leserundersøkelser som kan styrke kunnskapsgrunnlaget for lesepolitikken.

Leseløft

Stiftelsen LESE støtter regjeringens mål om å styrke elevers leseferdigheter og leselyst, og ser positivt på den varslede satsingen på én milliard kroner over fire år. Vi reagerer på at budsjettet for 2026 kun foreslår 206,3 mill. kroner. For å lykkes, trengs sterkere økonomisk forpliktelse allerede første år.

Vi støtter daglig stillelesing i skolen som del av leseløftet, men anbefaler å forsterke tiltaket gjennom metoden Lesekvart+. Metoden er utviklet av bibliotekarer i Lillehammer og gir lærere og skolebibliotekarer et strukturert og forskningsbasert opplegg for å skape lesefellesskap, øke leseglede og styrke leseferdigheter. Den er testet med gode resultater og skal gjøres nasjonalt tilgjengelig fra 2025/26 som pilot i samarbeid med Stiftelsen LESE.

Forslag:
Flertallet viser til statsministerens uttalte mål om et lesekvarter hver dag, og foreslår å bevilge 1 million kroner til Stiftelsen LESE for nasjonal utrulling av Lesekvart+-metoden.

Bokstart – tidlig innsats og sosial utjevning – Kap. 231, post 21 / kap.846, post 63

Stiftelsen LESE støtter regjeringens mål om å styrke laget rundt barn og unge. Bokstart er et lavterskeltiltak som bygger på samarbeid mellom hjem, helsestasjon, bibliotek og barnehage. Det når alle barn, med bokgaver og veiledning om språk og lesing. Tiltaket er enkelt å iverksette lokalt og gir kommunene fleksibilitet.

Bokstart bidrar til sosial utjevning, styrker foreldres rolle i barnas språk- og identitetsutvikling og gir barn et bedre utgangspunkt for læring. Det er godt egnet for programfinansiering i den nye tverrsektorielle tilskuddsordningen, og et godt eksempel på hvordan samarbeid på tvers i kommunen kan bidra til å realisere regjeringens mål om like muligheter og forebygging av utenforskap.

Bokstart kan nå hele befolkningen, bidra til sosial utjevning og integrering. Stiftelsen LESE har kontakt med over 90 kommuner og et nasjonalt nettverk, og er klare til utrulling som del av regjeringens oppvekstpolitikk.

Forslag:
Flertallet viser til at Bokstart styrker barns språk og foreldres rolle. Tiltaket bygger på lokalt samarbeid og passer godt i den tverrsektorielle tilskuddsordningen. Komiteen foreslår Bokstart som satsingsområde fra 2026, med 20 mill. kr årlig og Stiftelsen LESE som koordinator.

Kap. 257 Kompetanseprogrammet, post 21 Særskilde driftsutgifter

Over 700 000 står utenfor arbeid eller utdanning. Mange mangler videregående opplæring, og svake leseferdigheter er en stor barriere. Leselysttiltak for voksne kan gi motivasjon, mestring og språkkompetanse, og styrke veien tilbake til utdanning og arbeid. Lesing er også avgjørende for demokratisk deltakelse og motstand mot desinformasjon.

Vi ber komiteen sikre at lesing og litteratur får en tydeligere plass i Kompetansepluss, og at det etableres samarbeid med aktører med dokumentert erfaring. Stiftelsen LESE har sammen med Forfatterforbundet etablert et partssamarbeid med LO og Spekter for et leseløft i arbeidslivet. Gjennom arbeidsplassen når vi bredt – uavhengig av bakgrunn eller interesse for lesing.

Forslag:
Flertallet understreker at lesing er avgjørende for inkludering i utdanning og arbeidsliv, og vil styrke tiltak som fremmer leselyst og språkkompetanse blant voksne med lav utdanning. Komiteen foreslår å bevilge 3 mill. kr årlig over fire år til et nasjonalt leseløft i arbeidslivet.

Ulike tiltak for kvalitetsutvikling i grunnopplæringa kap. 226, post 21 og post 62

Vi støtter regjeringens forslag om 120 mill. kr til innkjøp av fysiske læremidler og en økning på 51,3 mill. kr til skolebibliotek. Dette er viktige tiltak for å styrke lesing i skolen. Skolebibliotekene mangler øremerkede midler til bemanning og er særlig utsatt i en presset kommuneøkonomi.

Stiftelsen LESE støtter forslaget om å bevilge 10 mill. kroner til arbeid for elever med særskilte behov, som lesevansker og dysleksi. Vi arbeider for at alle skal ha tilgang til gode og tilgjengelige bøker, og utvikler litteratur som gir barn og unge med leseutfordringer både mestring og leseglede.

Forslag til merknad:
Flertallet understreker at bemannede skolebibliotek er avgjørende for leselyst, læring og et trygt skolemiljø. Komiteen ber regjeringen utrede en nasjonal skolebibliotekstandard med bemanningsnorm og øremerkede midler, samt vurdere støtte til skolebibliotekarutdanningen ved UiA.

Koordinert samarbeid i lesesatsingen:
Stiftelsen LESE ber om å bli anerkjent som nasjonalt lesesenter for kultursektoren, med til sammen 50 års erfaring og leselysttiltak som når 500 000 barn og unge årlig. Vi har spesialisert kompetanse på litteratur og tiltak for mennesker med ulike leseutfordringer.

I arbeidet med regjeringens leselyststrategi og satsingen Tid for lesing er det avgjørende med koordinert samarbeid mellom fagmiljøer. I 2024 lanserte Nasjonalt lesesenter et tiltak i SFO parallelt med vårt prosjekt Les og lek, som allerede var finansiert av Utdanningsdirektoratet siden 2023. Begge tiltak støtter regjeringens mål om sosial utjevning og trygg skolestart, men illustrerer behovet for bedre samordning og rolleavklaring.

Forslag til merknad:
Flertallet ber om at Nasjonalt lesesenter prioriterer forskning på leselyst og lesefremmende tiltak, og at satsingen Tid for lesing også brukes til å finansiere leseforskning, statistikk og leserundersøkelser som kan styrke kunnskapsgrunnlaget for lesepolitikken.

Kap. 231, post 21 Andre tiltak

Vi støtter regjeringens forslag om 10 mill. kr til bokinnkjøp i barnehager. Stiftelsen LESE har mottatt midler fra Utdanningsdirektoratet til Bokstart barnehage, og ser dette som en mulighet for et godt samarbeid rundt lesetiltak i barnehagene.